Аптеки стають супермаркетами: рух повільний, але неухильний - Агентство Медичного Маркетингу

Аптеки стають супермаркетами: рух повільний, але неухильний

👁 4 516


Наказом МОЗ України «Про внесення змін до Переліку товарів, які мають право придбавати та продавати аптечні заклади та їх структурні підрозділи» від 23.11.2015 № 764, уперше з 2012 року, було змінено перелік товарів, що реалізуються аптекою.

Нагадаємо, що впродовж останніх років діяв Наказ МОЗ України «Про затвердження Переліку товарів, які мають право придбавати та продавати аптечні заклади та їх структурні підрозділи» від 06.07.2012 року № 498.
Нова редакція Переліку товарів, які мають право придбавати та продавати аптечні заклади та їх структурні підрозділи (далі – Перелік), стала чинною з 31.12.2015 року та розширила перелік із 13 аж до 20 пунктів.
У таблиці, розміщеній нижче, зеленим виділено пункти, що не було змінено, синім – пункти, які зазнали уточнення, а червоним – нові пункти, додані до Переліку.

Перелік товарів, які мають право придбавати та продавати аптечні заклади та їх структурні підрозділи (стара редакція) Перелік товарів, які мають право придбавати та продавати аптечні заклади та їх структурні підрозділи (нова редакція) Коментар
1. Вироби медичного призначення (у тому числі оптика), медична техніка. 1. Медичні вироби, медичні вироби для діагностики in vitro, активні медичні вироби, які імплантують, комплектуючі до медичних виробів. Пункт роз’яснено та деталізовано, принципових змін він не несе.
2. Предмети та засоби особистої гігієни (засоби для догляду за ротовою порожниною, шкірою, волоссям, засоби для гоління та після гоління, мило туалетне, шампуні, гігієнічні серветки). 2. Предмети та засоби особистої гігієни (засоби для догляду за ротовою порожниною, шкірою, волоссям, засоби для гоління та після гоління, мило туалетне, шампуні, гігієнічні серветки, мочалки). Продаж мочалок істотно не змінить товарообіг аптек, однак помітно, що над Положенням уважно працювали.
3. Природні та штучні мінеральні води, столова питна вода. 3. Природні та штучні мінеральні води, столова питна вода.
4. Косметичні засоби (креми, солі, лосьйони, скраби та інші засоби, які виконують гігієнічні профілактичні та естетичні функції), за винятком парфумів та декоративної косметики. 4. Косметичні засоби (креми, солі, лосьйони, скраби та інші засоби, які виконують гігієнічні профілактичні та естетичні функції, у тому числі засоби для догляду за волоссям: пінки, лаки, муси, маски, ополіскувачі, фарба для волосся), за винятком парфумів та декоративної косметики. Пункт деталізовано, шляхом розширення переліку товарів, що виконують естетичні функції.
5. Функціональні харчові продукти, харчові продукти для спеціального дієтичного споживання (у тому числі продукти дитячого харчування, харчування для спортсменів та осіб похилого віку), дієтичні добавки, напої, не віднесені до дієтичного / дитячого харчування. 5. Функціональні харчові продукти, харчові продукти для спеціального дієтичного споживання (у тому числі продукти дитячого харчування, харчування для спортсменів та осіб похилого віку), дієтичні добавки; напої, не віднесені до дієтичного / дитячого харчування; продукти для діабетичного харчування; окремі харчові продукти в оригінальній заводській упаковці, такі як жувальні гумки, батончики, льодяники, драже, печиво; закваски, клітковина, біологічно активні добавки. Зверніть увагу, формулювання «окремі харчові продукти <...>, такі як <...>» може бути трактовано дуже широко, включаючи значний асортимент печива, батончиків. Аптека може оформити прикасову зону не гірше за супермаркет.
6. Репеленти (у тому числі електричні пристрої для використання змінних картриджів з репелентами). 6. Репеленти (у тому числі електричні пристрої для використання змінних картриджів з репелентами), акарицидні засоби (засоби проти кліщів). Незначне доповнення, досить доцільне та правильне в цілому.
7. Дезінфекційні засоби. 7. Дезінфекційні засоби. Антисептичні засоби, не зареєстровані як лікарські засоби.
8. Прилади для контролю та регуляції мікроклімату середовища (іонізатори та зволожувачі повітря, термометри). 8. Прилади для контролю та регуляції мікроклімату середовища (іонізатори та зволожувачі повітря, термометри, гігрометри, термоіндикатори). Доцільна можливість розширити асортимент аптеки (перелік товарів цієї категорії значний).
9. Пристрої для доочищення питної води та змінні фільтри-картриджі до них. 9. Пристрої для доочищення питної води та змінні фільтри-картриджі до них.
10. Предмети догляду за немовлятами, що не зареєстровані як вироби медичного призначення. 10. Товари для немовлят та дітей, що не зареєстровані як медичні вироби. Зверніть увагу! Відповідно до подібного формулювання аптека може продавати дуже широкий перелік товарів: іграшки, одяг, взуття, меблі, тощо!
11. Література з питань медицини, фармації та здорового способу життя. 11. Література з питань медицини, фармації та здорового способу життя.
12. Спеціальний одяг для працівників медицини та фармації. 12. Спеціальний одяг для працівників медицини та фармації.
13. Товари для осіб з обмеженими фізичними можливостями. 13. Товари для осіб з обмеженими фізичними можливостями.
14. Ортопедичні товари, противарикозні компресійні вироби, прилади вимірювання функціональних навантажень людини (шагомір, лічильник калорій), масажери, інгалятори, медичні лампи, кварцеві лампи, солеві, гелеві та електричні грілки, товари для магнітотерапії, які не зареєстровані як медичні вироби, та супутні товари до них (батарейки, зарядні пристрої).
15. Інструменти, пристрої для догляду за ротовою порожниною, шкірою, нігтями, волоссям.
16. Предмети та засоби для ароматерапії (ароматичні лампи, масла, палички, свічки). Тепер аптека може конкурувати ще й з магазинами східних товарів.
17. Вироби з вати (ватні палички, диски, пластини), засоби жіночої гігієни, пластирі, паперові носові хустинки, паперові та вологі серветки, туалетний папір, рушники паперові, панчішно-шкарпеткові трикотажні вироби, пакувальні матеріали, що не зареєстровані як медичні вироби. В аптеці можна продавати шкарпетки, пакувальний скотч, тощо.
18. Засоби, пристрої та інші товари для боротьби зі шкідливими звичками. Пункт явно потребує переліку шкідливих звичок (паління, алкоголізм, наркоманія) тощо.
19. Ємності з термоізолювального матеріалу для підтримання температурного режиму при транспортуванні (термоконтейнери, термосумки, термобокси), холодоелементи, картки-індикатори, індикатори заморожування термотестерів.
20. Лабораторний посуд. Ваги аптечні та комплекти різноваг.

Примітка (у новому Переліку вона залишилася без змін). Придбання та торгівля зазначеними товарами здійснюються аптечними закладами та їх структурними підрозділами за умови забезпечення відокремленої зони зберігання цих товарів.

Відокремленою зоною зберігання може бути окрема вітрина / стелаж тощо, відмінна від вітрини / стелажа, де розміщені ЛЗ. Формулювання в Переліку не досить точне, однак у випадку виникнення претензій до аптеки, посилаючись на нього, відокремленим зберіганням можна визнати навіть розміщення ЛЗ та супутніх товарів на різних полицях.
З юридичного боку можна відмітити некоректність ще й назви Переліку. Згідно з Наказом МОЗ України «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами» від 31.10.2011 № 723, супутні товари – товари, які мають право придбавати та продавати аптечні заклади та їх структурні підрозділи. Отже, точнішою була б назва «Перелік супутніх товарів, які мають право придбавати та продавати аптечні заклади та їх структурні підрозділи». Юридичне тлумачення існуючої назви фактично означає, що в аптеці можна продавати товари з переліку у 20 пунктів, які не містять безпосередньо лікарських засобів!
На думку автора ініціативи, подібне розширення Переліку сприятиме підвищенню рівня заробітної плати працівників аптек, збільшенню об’ємів продажів, створенню нових робочих місць, а також збільшенню розміру сплати податків у дохід держави. Твердження гарно звучать, але є сумніви в їх реальності. Вірогіднішим є поліпшення умов організації продажу товарів для споживачів, продажу товарів, які є актуальними та необхідними для пацієнтів, у тому числі для забезпечення населення, яке проживає в сільській місцевості.

Юрий СТОРОЖУК, юрист, заместитель директора компании
«Агентство Медицинского Маркетинга» по юридическим вопросам

Поділитися:

ХАЙП-МАРКЕТИНГ

Книги


книги

АНФО

АММ в соц.мережах:

Scroll to Top

Агентство Медичного Маркетингу