Державне регулювання цін на лікарські засоби: що робитиме уряд далі?

29.03.17 09:06 510    
ціни на ліки Регулювання цін на ЛЗ (не відповідно до попиту, а згідно зі встановленими державою механізмами, у тому числі референтного ціноутворення) – надзвичайно тонкий та небезпечний для аптечних мереж механізм забезпечення населення ЛЗ.

Стаття з журналу для провізорів та фармацевтів «Рецепти аптечних продажів»

З 01.12.2016 р. (чинна редакція від 04.02.2017 р.) діє Постанова КМУ «Про державне регулювання цін на лікарські засоби» від 09.11.2016 р. № 862 (Постанова).

З 06.01.2017 р. діє наказ МОЗ України «Про затвердження Порядку розрахунку граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби на основі референтних цін» від 29.12.2016 р. № 1423.

Згідно з цими документами, реалізація залишків ЛЗ, які були поставлені в фармацевтичні (аптечні) заклади за оптово-відпускними цінами, що перевищують їх граничний рівень, має бути здійснена до 1 квітня 2017 року!

На сьогодні проблема № 1 – правильно розрахувати перехід (позбавитися залишків та оцінити можливість / потребу перейти до закупки / реалізації референтних ЛЗ) до ведення господарської діяльності з рекламованим урядом референтним ціноутворенням.

Державне регулювання цін:
Поширюється на: Не поширюється на:
ЛЗ, зареєстровані в Україні та внесені до Національного переліку основних лікарських засобів ЛЗ, які закуповуються відповідно до абз. 16 ч. 3 ст. 2 ЗУ «Про публічні закупівлі»
ЛЗ, вартість яких відшкодовується під час амбулаторного лікування осіб, що страждають на: серцево-судинні захворювання, цукровий діабет II типу, бронхіальну астму Діючі речовини (субстанції) та ЛЗ, які виготовляються в аптеках за рецептами лікарів (магістральними формулами) та на замовлення ЛПЗ із дозволених до застосування діючих та допоміжних речовин
ЛЗ, включені до переліку непатентованих міжнародних назв ЛЗ, вартість яких підлягає відшкодуванню


Згідно з наказом МОЗ України «Про затвердження Порядку розрахунку граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби на основі референтних цін» від 29.12.2016 р. № 1423 (Порядок), на ЛЗ, закупівля яких повніс­тю / частково фінансується з державного / місцевого бюджету, встановлюється надбавка / націнка в такому розмірі:

Вид надбавки Розмір надбавки
Гранична постачальницькозбутова надбавка (постачальницька винагорода) 5 %, з урахуванням податків / зборів
Гранична торговельна надбавка (націнка) 15 %, з урахуванням податків / зборів


Референтні ціни визначаються в гривні. Перерахування референтних цін у національну валюту України здійснюється за офіційним курсом, встановленим НБУ на дату визначення цін.

Для визначення референтних цін застосовується формула:

ГрОВЦ (гранична оптово-відпускна ціна) = MIN(РЦ 1 … РЦ N)
(найменша референтна ціна одиниці лікарської форми вибірки цін у референтних країнах)

Тобто гранична оптово-відпускна ціна на одиницю лікарської форми в Україні встановлюється на рівні найнижчої ціни на аналогічну одиницю лікарської форми в Польщі, Словаччині, Чехії, Латвії та Угорщині!

Крім того, для спрощення відслідковування відхилень від референтних цін МОЗ надав усім бажаючим відкритий доступ до реєстру граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби в електронному вигляді – http://www.moz.gov.ua/ua/portal/register_prices_drugs/.

На сьогодні реєстр доступний на сайті МОЗ, однак веб-форма для пошуку може бути перенесена на інший сайт, веб-портал тощо.

Імовірно, дуже скоро можуть з’явитися й мобільні додатки, що складатимуться з рядка для запиту (для введення загальноприйнятої назви ЛЗ), віконця для виведення інформації та кнопки «Повідомити про завищення ціни».

Діючи таким чином, уряд вдався до виграшної для себе та пересічних громадян, однак вкрай незручної для бізнесу тактики.

Навіщо витрачати бюджетні кошти на розширення штату перевіряючих органів, якщо «громадянський обов’язок» щодо сигналізування стосовно відхилень від референтних цін можуть здійснювати самі громадяни?

Так, 2017 року уряд збільшив мінімальну заробітну плату до 3200,00 грн та встановив значні штрафи. Відтепер роботодавець є легкою ціллю для шантажу з боку працівників, а функцію інспекторів фактично братимуть на себе конфліктні працівники!

Стосовно референтних цін.

Тепер уряду необхідно відзвітувати перед ЗМІ про соціальну направленість референтного ціноутворення та розпочати «полювання на відьом» (показово карати аптечні мережі, що відхилилися від встановлених референтних цін). Зусиль окремих громадян та громадських (волонтерських) організацій буде достатньо для належного контролю.

У випадку масового «випадання» з аптечного асортименту ЛЗ, ціни на які регулюються державою (що спостерігається на кінець зими 2017 року), уряд може зробити аптечним мережам ще одну «пропозицію, від якої неможливо відмовитися» (очевидно, що не відразу, однак така можливість існує).

Уряд може ініціювати повернення обов’язкового мінімального асортименту (соціально орієнтованих) ЛЗ. Нагадаємо, що обов’язковий мінімальний асортимент було скасовано при втраті чинності наказом МОЗ України «Про затвердження обов’язкового мінімального асортименту (соціально орієнтованих) лікарських засобів і виробів медичного призначення для аптечних закладів» від 29.12.2011 року № 1000.

З урахуванням цього, питання про реалії господарської діяльності аптечних мереж після 1 квітня 2017 року залишається відкритим.

Юрий СТОРОЖУК, юрист, заместитель директора компании
«Агентство Медицинского Маркетинга» по юридическим вопросам


Теги: , , ,


Комментировать

 *

Наши клиенты

Google+